Laszlo Borbely: E nevoie de o strategie care să încurajeze utilizarea combustibililor alternativi

Articole similare

Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă va prelua coordonarea și consilierea instituțională și metodologică a structurilor care fac parte din Consiliul interministerial de coordonare pentru dezvoltarea pieței de combustibili alternativi. Decizia a fost luată în ședința de Guvern din 30 octombrie, anunță Departamentul.

Actul normativ are rolul de a pregăti cadrul instituțional necesar pentru transpunerea în legislația națională a celor mai recente regulamente europene aplicabile acestui domeniu.

„În acest sens, vom continua să ne implicăm activ și să găsim cele mai eficiente soluții alături de partenerii din ministere și alte instituții publice. Scopul este să dezvoltăm o strategie și o legislație națională care să încurajeze utilizarea combustibililor alternativi ca soluție pentru mobilitate durabilă și reducerea emisiilor nocive pentru mediu și sănătate”, se arată în comunicatul semnat de coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, Laszlo Borbely.

Printre membrii permanenți ai Consiliului interministerial de coordonare pentru dezvoltarea pieței pentru combustibili alternativi se numără Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Energiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Afacerilor Interne. Invitați permanenți vor fi: Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Inspecția de stat pentru controlul cazanelor – ISCIR, Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune – CNCIR S.A.

Transportul rutier produce în jur de o cincime din emisiile de carbon ale UE. Pentru a reduce impactul acestora asupra climei, UE dorește să promoveze folosirea combustibililor din surse regenerabile și cu conținut redus de carbon.

Care sunt tipurile de combustibili alternativi?

Parlamentul European are în vedere extinderea utilizării la nivelul UE a combustibililor alternativi, adică acele surse de energie folosite pentru a înlocui carburanții fosili în transporturi. Acest lucru poate ajuta la decarbonizarea acestui sector.

Combustibili alternativi pentru vehicule cu emisii-zero

Combustibilii alternativi pentru vehicule cu emisii-zero includ electricitatea, amoniacul și hidrogenul.

Electricitatea provine din diferite surse: centrale electrice bazate pe arderea de combustibili fosili (termocentrale), surse de energie regenerabile și centrale nucleare. Vehiculele electrice nu emit substanțe poluante, iar variantele hibride au nevoie de mai puțin carburant și astfel reduc emisiile de CO2.

Amoniacul poate contribui la o reducere substanțială a emisiilor medii de CO2, deoarece singurele produse secundare ale acestuia sunt apa și azotul.

Hidrogenul, folosit adesea pentru vehicule de transport greu și aflat încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, este extras din apă sau din compuși organici. Impactul de mediu și eficiența energetică a hidrogenului depind de felul în care acesta este produs. El poate proveni fie din surse regenerabile, solare, eoliene sau biogaz, fie din arderea combustibililor fosili.

Combustibili regenerabili

Combustibilii regenerabili includ combustibili din biomasă și biocombustibili, combustibili sintetici și parafinici, inclusiv amoniacul (menționat mai devreme), produși din energie regenerabilă.

Biocombustibilii sunt combustibili biodegradabili, fabricați din uleiuri vegetale, grăsimi animale sau grăsimi reciclate din restaurante. În prezent, aceștia reprezintă unul dintre cele mai importante tipuri de combustibili alternativi, acoperind 4,4% din consumul de combustibil în transportul din UE.
Ei pot contribui la o reducere substanțială a emisiilor totale de CO2, dacă sunt produși în mod durabil. Cu toate acestea, producerea lor prezintă riscul folosirii unor terenuri care altfel ar fi fost folosite pentru producția de alimente sau alte culturi.

Combustibili cu conținut redus de carbon pe bază de gaze naturale

Există și alți combustibili care ar putea ajuta la reducerea emisiilor în perspectiva atingerii a zero emisii din transport.

Printre aceștia:

  • Gazul petrolier lichefiat (GPL) este derivat din țiței și gaze naturale, iar în viitor și din biomasă. Emite cu 35% mai puțin CO2 decât cărbunele, cu 12% mai puțin CO2 decât petrolul și aproape deloc particule fine periculoase. Există o infrastructură bine stabilită pentru GPL auto, dar pe măsură ce standardele devin mai stricte, GPL nu va putea oferi reducerile drastice ale emisiilor necesare.
  • Gazul natural comprimat (GNC) este produs prin comprimarea gazului natural, de obicei metan.
  • Gazul natural lichefiat (GNL) este produs prin purificarea gazului natural, de obicei metan, și supra-răcirea acestuia pentru a-l transforma în lichid. Nu are un potențial semnificativ de reducere a emisiilor, așa că deputații nu susțin utilizarea sa în transportul rutier.

Combustibilii sintetici și parafinici se obțin folosind biomasă sau gaze naturale, precum și uleiuri vegetale sau grăsimi animale.

Surse: Parlamentul European, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole